Pages

Sunday 14 July 2013

FIDYAH BERGANDA KERANA LEWAT QADHA PUASA


والقول بلزوم الفدية هو قول الجمهور مالك والشافعي وأحمد ومستندهم في ذلك فتوى أبي هريرة وابن عباس به, ولا يعرف لهما مخالف من الصحابة, ويرى أبو حنيفة والبخاري وجماعة من العلماء عدم لزوم الفدية لأن الله إنما أمر بالقضاء في قوله: فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ {البقرة 184} ولم يذكر طعاما,

Pendapat yang mensyaratkan fidyah bagi mereka yang meninggalkan puasa dan tidak mengqadhakannya pada tahun semasa sebaliknya melintasi Ramadhan berikutnya adalah pendapat Jumhur yang terdiri daripada Malik, Syafie dan Ahmad. Pendapat ini bersandarkan fatwa oleh Abu Hurairah dan Ibn Abbas. Tidak ada riwayat yang menyatakan sahabat-sahabat lain bercanggah dengan mereka.

Sementara Abu Hanifah dan Imam Bukhari menyatakan bahawa hanya perlu Qadha sahaja kerana tiada dalil yang memerintahkan fidyah sebagaimana disebutkan dalam Surah Al-Baqarah, ayat 184.

Pendapat Jumhur tersebut bukanlah merujuk kepada fidyah berganda sebagaimana yang dipercayai sesetengah orang mengenai mereka yang meninggalkan puasa Ramadhan dna tidak mengqadhakannya berselang Ramadhan. Fidyah tersebut hanyalah sekali sahaja untu satu hari puasa yang ditinggalkan biar berapa kali Ramadhan telah berselang. Kadar Fidyah adalah 750 g. Kadar yang ahwat adalah Sekilogram.

Ibn Qudamah menyatakan di dalam Al-Mughni bahawa tidak ada fidyah berganda bagi mereka yang lewat mengqadhakan puasa Ramadhannya.:

قال ابن قدامة في المغني: فصل: فإن أخره لغير عذر حتى أدركه رمضان أو أكثر لم يكن عليه أكثر من فدية مع القضاء لأن كثرة التأخير لا يزداد بها الواجب، كما لو أخر الحج الواجب سنين لم يكن عليه أكثر من فعله. انتهى

0 comments:

Post a Comment