Para ulama berselisih pandangan tentang hukum Qunut dalam solat witir pada separuh kedua bulan Ramadhan, apakah ia disyariatkan atau tidak. Terdapat dua pandangan ulama mengenai perkara tersebut:
Jumhur: Ia adalah disyariatkan
Maliki : Ia tidak disyariatkan.
Pendapat Jumhur yang mengatakan ia disyariatkan itu berbeza pula dari segi hukumnya, waktu dan tempatnya.
Dari segi hukumnya, terdapat dua pendapat:
1) Pendapat Abu Hanifah: Hukumnya wajib
2) Pendapat Syafie dan Hambali: Hukumnya sunat.
Dari segi waktunya, terdapat tiga pendapat:
1) Pendapat Hanafi, Hambali dan satu pandangan dari Syafie: Waktunya sepanjang tahun.
2) Satu pandangan daripada syafie: Ia khusus bagi bulan Ramadhan sahaja.
3) Pendapat Imam Syafie dan satu pandangan dari Hambali: ia khusus untuk separuh kedua bulan Ramadhan sahaja.
Rujuk: dahsya
Jumhur: Ia adalah disyariatkan
Maliki : Ia tidak disyariatkan.
Pendapat Jumhur yang mengatakan ia disyariatkan itu berbeza pula dari segi hukumnya, waktu dan tempatnya.
Dari segi hukumnya, terdapat dua pendapat:
1) Pendapat Abu Hanifah: Hukumnya wajib
2) Pendapat Syafie dan Hambali: Hukumnya sunat.
Dari segi waktunya, terdapat tiga pendapat:
1) Pendapat Hanafi, Hambali dan satu pandangan dari Syafie: Waktunya sepanjang tahun.
2) Satu pandangan daripada syafie: Ia khusus bagi bulan Ramadhan sahaja.
3) Pendapat Imam Syafie dan satu pandangan dari Hambali: ia khusus untuk separuh kedua bulan Ramadhan sahaja.
Rujuk: dahsya
0 comments:
Post a Comment