Pages

Wednesday 10 February 2010

Yahudi dan Nasrani menjadi ahli neraka.

Sungguhpun Allah menghalalkan sembelihan ahli kitab dan mengharuskan wanita mereka dinikahi oleh lelaki Muslim, itu tidaklah bermakna mereka bukan kafir. Kekafiran Yahudi dan Nasrani telah disebutkan dalam Al-Quran sebagaimana firman Allah SWT:

لم يكن الذين كفروا من أهل الكتاب والمشركين منفكين حتى تأتيهم البينة
Orang-orang kafir yakni ahli Kitab dan orang-orang musyrik (mengatakan bahwa mereka) tidak akan meninggalkan (agamanya) sebelum datang kepada mereka bukti yang nyata,
(Surah Al-Bayyinah: Ayat 1)
Mereka yang kafir dari kalangan ahli kitab itu adalah kalangan yang tidak beriman dengan kerasulan nabi Muhammad. Mereka akan dibalas neraka dan kekal di dalamnya. Sabda Rasulullah SAW:
والذي نفس محمد بيده لا يسمع بي أحد من هذه الأمة يهودي ولا نصراني ثم يموت ولم يؤمن بالذي أرسلت به إلا كان من أصحاب النار
“Demi Yang jiwa Muhammad di tanganNya! Setiap yang telah mendengar seruanku dari kalangan manusia, sama ada dia Yahudi atau Nasrani, kemudian dia mati dan tidak beriman dengan apa yang aku bawa daripada risalah, maka dia akan tergolong dalam kalangan ahli neraka”.
(Hadis Riwayat Muslim)

Ahli Kitab yang ada pada zaman sekarang boleh dibahagikan kepada 2 kelompok iaitu:
a) Golongan yang sampai kepada meeka dakwah Islam tetapi tidak beriman.Mereka adalah kafir di dunia dan kekal dalam neraka di hari akhirat.
b)Golongan yang tidak sampai kepada mereka dakwah Islam. Para ulama berselisih pandangan mengenai kedudukan mereka di akhirat. Pendapat yang paling kuat ialah yang mengatakan bahawa mereka akan diuji pada hari akhirat. Sesiapa di kalangan mereka yang beriman, selamatlah. sebaliknya, sesiapa yang engkar, dia akan dimasukkan ke dalam neraka.Sementara di dunia, para ulama sepakat mengatakan mereka adalah kafir dan wajib menyampaikan dakwah kepada mereka.

Oleh itu, sesiapa yang tidak mengkafirkan Yahudi dan Nasrani atau meragui kakafiran mereka, orang itu adalah kafir. 

Dalam kitab al-Iqna', bab murtad, dinyatakan:

أو لم يكفر من دان بغير الإسلام كالنصارى واليهود، أو شك في كفرهم أو صحح مذهبهم. فهو كافر لأنه مكذب لقوله تعالى:  ومن يبتغ غير الإسلام ديناً فلن يقبل منه وهو في الآخرة من الخاسرين

"Atau tidak mengkafirkan mereka yang beragama selain Islam seperti Yahudi dan Nasrani, atau ragu-ragu pada kekufuran mereka dan merasa benar agama mereka, maka dia adalah kafir kerana dia mendustakan apa yang difirmankan Allah SWT: Dan sesiapa yang mencari selain ISlam sebagai ad-deen. maka tiadalah diterima daripadanya dan di hari akhirat dia tergolong kalangan yang rugi".

0 comments:

Post a Comment