Pages

Thursday 25 February 2010

Lima perkara ghaib

Pada satu hari Imam Malik bin Anas ((93-179H/711-795M) telah bermimpi bertemu dengan malaikat maut. Kesempatan itu digunakan oleh Imam Malik untuk bertanya soalan:

"Berapa lagi baki umurku?", demikian soalan yang dilontarkan Imam Malik.

Malaikat Maut itu hanya menunjukkan isyarat 5 jarinya. 

"Lima apa?Hari, minggu, bulan atau tahun?", Imam Malik bertanya lagi.

Tetapi, sebelum Imam Malik mendengar jawapan Malaikat Maut, dia telah tersedar dari tidurnya. Hal itu menjadi persoalan dalam fikiran Imam Malik.

Pada masa itu ada seorang Tabi'in yang terkenal namanya dalam mentafsir mimpi iaitu Ibn Sirin ( 33-110H)/653-728M)

Imam Malik telah pergi bertemunya dengannya dan bertanya tentang maksud jawapan yang diberikan oleh Malikat maut dalam mimpinya. 

Lalu, Ibn Sirin pun mengatakan: Wahai imam darul hijrah, lima yang ditunjukkan itu bukanlah lima hari, minggu bulan maupun tahun, tetapi dia ingin memberitahumu bahawa soalanmu itu menyentuh antara 5 perkara ghaib yang tidak diketahui melainkan Allah sebagaimana firman Allah SWT:


إن الله عنده علم الساعة و ينزل الغيث و يعلم ما في الأرحام و ما تدري نفس ما ذا تكسب غدا و ما تدري نفس بأي أرض تموت إن الله عليم خبير
Sesungguhnya Allah, Hanya pada sisi-Nya sajalah pengetahuan tentang hari Kiamat; dan Dia-lah yang menurunkan hujan, dan mengetahui apa yang ada dalam rahim. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui (dengan pasti) apa yang akan diusahakannya besok. dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi mana dia akan mati. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal.
(Surah Luqman: Ayat 34)

1 comments:

Mary Shane said...

This is really interesting. I'd try to download this file after work.I just need to have my laptop reformatted first for faster downloading. Thank you for sharing this with us.

ghaib

Post a Comment